وزارت علوم، نورمگز، سیویلیکا، مگیران،...

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار حقوق جزا وجرم شناسی موسسه آموزش عالی باختر ایلام، ایلام، ایران

2 کارشناسی ارشد حقوق جزا وجرم شناسی موسسه آموزش عالی باختر ایلام، ایلام، ایران

چکیده

از جمله واجبات دین مبین اسلام و شریعت، حجاب در جامعه ما علاوه بر جنبه دینی، به یک قانون الزامی برای زنان با عقاید گوناگون تبدیل شده است. در حقوق جزا، آزادی بر اساس سیاست جنایی اتخاذ شده توسط هر ایالت مربوط به بزهکاری متفاوت است. بر اساس اصل چهارم قانون اساسی، سیاست کلی‌بافت حقوقی و اجتماعی ایران باید متکی بر قوانین اسلامی باشد. قانون‌گذار پوشش شرعی را تحت حمایت قانونی (کیفری) قرار داده است. پیش‌فرض‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی دولت برای حفظ ارزش‌های ساختاری، رعایت آن‌ها و حفظ اخلاق اجتماعی به‌عنوان اصول کلان و اعتقاد به جنبه پیشگیرانه حجاب قربانی شدن در برخی جرایم، آگاهی و تأمین امنیت در زنان به‌عنوان مبنای روان‌شناختی در مبانی حکمت، قانون‌گذار را بر آن داشت تا حجاب زنانه را با قوانین کیفری مرتبط کند. این مقاله با تحلیل توصیفی و تحلیلی به بررسی اصول حقوقی مداخله کیفری در حجاب از طریق آیات، روایات و منابع قانونی پرداخته است. بر اساس نتایج، حکم شرعی حجاب دارای یک نهاد اجتماعی است که با الزامات قانونی مورد بررسی قرار گرفته است. مبنای اساسی حجاب در حقوق اداری، مقررات استخدامی و شرایط مربوطه است، درحالی‌که بدحجابی تخلفی است که موجب اصلاح اختیاری می‌شود. بدحجابی ذاتاً در حقوق شهروندی (در سایر عناوین کیفری) مجرمانه نیست و بررسی کیفری آن با پیامدهای دینی، سیاسی و اجتماعی نادرست است. براین‌اساس نظام حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی ایران باید بدحجابی را به‌عنوان یک آسیب اجتماعی رعایت کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of the Legal Bases of Criminal Intervention in the Issue of Hijab

نویسندگان [English]

  • Ismail Qamari 1
  • Nahid Moradizadeh 2

1 Assistant Professor of Criminal Law and Criminology, Bakhtar Ilam Institute of Higher Education, Ilam, Iran

2 Master of Criminal Law and Criminology, Bakhtar Ilam Institute of Higher Education, Ilam, Iran

چکیده [English]

Among the obligations of Islamic religion and Sharia, Hijab has become a mandatory law for females with diverse beliefs in our society besides its religious facet. In criminal law, freedom is different based on adopted criminal policy by each state relevant to delinquency. Based on Article 4 of the Constitution, the general policy of Iran's legal and social context must rely on Islamic codes; the legislator has placed Sharia wearing under legal (criminal) protection. The presuppositions based on state social responsibilities to protect structural values, their observance, and preserve social ethics as macro-principles, and belief in hijab preventive side of victimization in some crimes, awareness, and security provision in females as a psychological basis in wisdom foundations, prompted the legislator to link female hijab with criminal law. Through descriptive and analytical analysis, this article examined legal principles of criminal intervention for hijab through verses, traditions, and legal sources. Based on the results, hijab sharia ruling has a social entity examined by legal requirements. The essential basis for hijab in administrative law is recruitment regulations and relevant conditions, while non-hijab is a violation resulting in discretionary correction. Having no hijab is not inherently criminal in civil rights (under other criminal titles), and its criminal examination is incorrect with religious, political, and social outcomes. Accordingly, legal and judicial system of Islamic Republic of Iran should observe non-hijab as a social harm

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fundamentals
  • Hijab
  • Criminal intervention
  • Discretionary correction
  • Criminal law
  • Violation

OPEN ACCESS

©2023 The author(s). This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons license, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article’s Creative Commons license, unless indicated otherwise in a credit line to the material. If material is not included in the article’s Creative Commons license and your intended use is not permitted by statutory regulation or exceeds the permitted use, you will need to obtain permission directly from the copyright holder. To view a copy of this license, visit: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

PUBLISHER NOTE

Sami Publishing Company remains neutral concerning jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

CURRENT PUBLISHER

Sami Publishing Company

  1. اردبیلی محمد علی. (1392). حقوق جزای عمومی، چاپ سی ام، تهران،  نشر میزان.
  2. اکبرآبادی، بهزاد. (1390). «عفاف و حجاب در قوانین کیفری»، مقاله روزنامه اطلاعات، ش 5.
  3. ام اسچب، جان. (1383). حقوق جزای آمریکا، ترجمه امیرسماواتی پیروز،چ1، تهران، نشرنگاه بینه.
  4. آشوری، محمد. (1362). جایگزین‌های زندان یا مجازات‌های بینابین،چ1، تهران، نشرگرایش.
  5. بهنود، مسعود. (1374). ازسید ضیاء تا بختیار،چ6، تهران، انتشارات جاویدان.
  6. پرادل ژان. (1392). تاریخ اندیشه‌های کیفری، ترجمه علی حسین نجفی ابرندآبادی، چاپ هفتم، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.
  7. جبعی عاملی ) شهید ثانی (زین‌الدین‌بن‌علی . (1410). الروضۀ البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، چاپ دوم، انتشارات داوری.
  8. حسینی، سید حسن، جهاندیده، زهیر. (1395). «کیفیت حمایت از کاهش آسیب‌های اجتماعی بدحجابی در قلمروی قوانین کیفری» اولین همایش ملی آینده پژوهی، علوم انسانی و امنیت اجتماعی.
  9. خلقی، مسلم. (1386). «بازنگرش درون دینی به حجاب»،فصلنامه ی مطالعات راهبردی زنان، ش 27 .
  10. داوید، رنه. (1364). نظام های بزرگ حقوقی معاصر، ترجمه ی حسین صفایی ، چ1 ، تهران، مرکز نشردانشگاهی.
  11. دلماس مارتی، میری. (1393). نظام‌های بزرگ سیاست جنایی، ترجمه علی حسین نجفی ابرندآبادی، چ 2، تهران، نشر میزان.
  12. رایجیان اصلی،مهرداد. (1381). «تبیین استراتژی عقب نشینی یا تهدید مداخله حقوق جزا» ، تهران، مجله حقوقی و قضایی دادگستری، چاپ روزنامه رسمی، ش 40.
  13. شفیعی سروستانی، ابراهیم،حجاب(مسوولیت ها و اختیارات حکومت اسلامی)، 1387 ، مقالات فقهی وحقوقی، پژوهشگاه علوم و . فرهنگ اسلامی، ج اول، چ اول، ص43.
  14. غلامی، علی. (1391). مسئله حجاب در جمهوری اسلامی ایران (بررسی حقوقی جامعه شناختی)، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق.
  15. قاسمی، مرضیه. (1387). بررسی حجاب از دیدگاه قرآن و حدیث، چاپ اول، تهران،  انتشارات هزاره ققنوس.
  16. قیاسی، جلال‌الدین. (1386). مبانی سیاست جنایی حکومت اسلامی، چ2،  قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
  17. کاتوزیان ناصر. (1387). مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوق ایران، چاپ شصت و ششم، تهران، شرکت سهامی انتشار.
  18. معرفت، محمدهادی. (1368). «بحثی در تعزیرات»، مجله کانون وکلا، ش 147.
  19. معین، محمد. (1371). فرهنگ فارسی، چاپ هشتم، تهران، انتشارات امیرکبیر.
  20. مهدوی زادگان داوود. (1390). حکومت اسلامی و حکم حجاب، چاپ اول، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  21. مهرپور، حسین. (1368). «سرگذشت تعزیرات»، مجله کانون وکلا، ش 149 .